Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny
Publiczna Szkoła Podstawowa w Turzy
Podstawa prawna:
· Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
· Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
· Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 984 ze zm.)
· Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 2230).
· Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.).
· Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 165 ze zm.).
· Ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 172).
· Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 700).
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1604).
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealne.
· Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
· Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026.
· Statut – PSP w Turzy
Wstęp
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w Publicznej Szkole Podstawowej w Turzy opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły i wewnątrzszkolnym systemem oceniania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych oraz innych problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
· wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
· ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczego i programu profilaktyki realizowanych w roku szkolnym 2023/2024.
· wniosków i analiz (np. wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych, zespołów wychowawczych, analiza wyników ankiet, bieżących obserwacji, rozmów przeprowadzonych z uczniami, rodzicami i nauczycielami, itp.),
· innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły (np. koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły opracowana przez dyrektora, uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców),
· analizy dostępnych artykułów naukowych, raportów, opracowań dotyczących przewidywanych zagrożeń cywilizacyjnych, wpływu technik informacyjnych i mediów na rozwój emocjonalny i społeczny ucznia.
Podstawowym celem realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego obejmują:
· powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
· zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
· respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),
· współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
· współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
· inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).
I. Misja szkoły
Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom. Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest także przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.
Wciąż wysoki priorytet ma profilaktyka i działania pomocowe na rzecz wsparcia psychicznego uczniów. Odroczone w czasie, ale wciąż obecne psychologiczne skutki epidemii COVID-19, spotęgowane nowym zagrożeniem wywołanym wojną na Ukrainie, stanowią nadal duże zagrożenie dla psychicznego dobrostanu uczniów. Misją szkoły jest także „osiągnięcie zaburzonej równowagi między przewartościowanym nauczaniem a niedowartościowanym wychowaniem uzupełnianym o profilaktykę” (patrz: Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego.”).
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026 ustalone przez ministra edukacji wpisują się w takie ujęcie misji szkoły – w szczególności następujące z nich:
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej - kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
- Promocja zdrowego trybu życia w szkole - kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych. Wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
- Profilaktyka przemocy rówieśniczej. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych.
- Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci. Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców. Wzmocnienie roli doradztwa zawodowego.
- Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii. Nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych.
- Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.
II. Sylwetka absolwenta
Dążeniem Publicznej Szkoły Podstawowej w Turzy jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:
· kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności,
· zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,
· szanuje siebie i innych,
· jest odpowiedzialny,
· zna historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły, przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia,
· zna i rozumie zasady współżycia społecznego,
· jest tolerancyjny,
· korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia i technologie informatyczne,
· jest ambitny,
· jest kreatywny,
· jest odważny,
· jest samodzielny,
· posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych( Covid-19), podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,
· szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
· jest odporny na niepowodzenia,
· integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole,
· inne (ważne z perspektywy przyjętych wartości oraz celów wychowawczych i profilaktycznych szkoły).
III. Cele ogólne
Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
1) fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,
2) psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,
3) społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych,
4) aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
1) współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
2) kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu , a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
3) współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
4) wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą, szczególnie z uczniami pochodzącymi z Ukrainy oraz społecznością lokalną,
5) kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
6) kształtowanie u uczniów postawy akceptacji i ciekawości poznawczej wobec różnic kulturowych prezentowanych przez uczniów – cudzoziemców,
7) doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
8) wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
9) doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym,
10) wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej,
11) wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie,
12) kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
13) przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
14) wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych
15) wykształcenie u uczniów, nauczycieli i rodziców postrzegania sytuacji kryzysowych jako szansy na „zmianę” mogącą przynieść trwałe wartości, np. umiejętność zapobiegania bezradności będącej początkiem pogorszenia kondycji psychicznej człowieka i jej negatywnych skutków (patrz: Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego”).
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
1) poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne, sposobów rozprzestrzeniania się wirusa sars cov 2 i metod zabezpieczających przed zakażeniem oraz postępowania w tego typu przypadkach,
2) doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego,
3) rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
4) doskonalenie kompetencji nauczycieli, wychowawców, rodziców w zakresie profilaktyki oraz rozpoznawania wczesnych symptomów depresji u dzieci i starszej młodzieży,
5) poszerzanie wiedzy uczniów, nauczycieli, rodziców na temat wpływu sytuacji kryzysowej (np. wywołanej zagrożeniem epidemiologicznym, militarnym, ekologicznym, zaburzonymi relacjami rodzinnymi) na funkcjonowanie każdego człowieka oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą,
6) kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
7) kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
8) poszerzanie wiedzy uczniów na temat metod zapobiegania epidemiom, przeciwdziałania chorobom cywilizacyjnym, wyczerpaniu nerwowemu, wykluczeniu społecznemu,
9) poszerzanie wiedzy uczniów na temat konsekwencji nadużywania multimediów (uzależnienie cyfrowe),
10) kształtowanie u uczniów prawidłowej i bezpiecznej postawy funkcjonowania w sieci,
11) doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki uzależnienia od multimediów.
Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych oraz sposobów walki z Covid-19 skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:
1) dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych w tym Covid-19, a także działań podejmowanych na rzecz kompensowania negatywnych skutków problemów cywilizacyjnych i społecznych (np. brak aktywności fizycznej, otyłość, depresja, zaburzone relacje rodzinne, uzależnienia od technologii cyfrowych),
2) udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
3) udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku obniżonej kondycji psychicznej, depresji, innych problemów psychologicznych i psychiatrycznych, jako skutków sytuacji traumatycznych i kryzysowych (np. działania wojenne na Ukrainie),
4) przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
5) informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią oraz uzależnieniami od innych środków zmieniających świadomość,
6) udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku uzależnienia cyfrowego (np. możliwość udziału w Pilotażowym Programie skierowanym do dzieci i młodzieży uzależnionych od nowych technologii cyfrowych, rekomendowanym przez NFZ i Ministerstwo Zdrowia),
7) udostępnienie informacji o możliwościach różnorodnego wsparcia uczniów z Ukrainy.
Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
1) wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych oraz podejmowanie działań w czasie zarażenia Covid-19,
2) wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
3) wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia,
4) wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów szkoły,
5) wspieranie uczniów i wychowanków, u których zaobserwowano uzależnienie od technologii cyfrowych, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów szkoły (np. przekierowywanie ich uwagi na rozwój indywidualnych zainteresowań oraz angażowanie uczniów do aktywności w różnych dziedzinach),
6) wspieranie uczniów i nauczycieli w prawidłowym i bezpiecznym korzystaniu z zasobów internetowych.
Działania te obejmują w szczególności:
1) realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych, rekomendowanych w ramach systemu rekomendacji, o którym mowa w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii,
2) przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,
3) kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,
4) poszerzenie kompetencji osób oddziałujących na uczniów (nauczycieli, rodziców, wychowawców, specjalistów) w zakresie wczesnego rozpoznawania objawów depresji, objawów uzależnienia od technologii cyfrowych, objawów chorób cywilizacyjnych (np. nadwaga, brak aktywności fizycznej),
5) doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych,
6) włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), o którym mowa w art. 71b ust. 1b ustawy o systemie oświaty, podejmowanie działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, zagrożeń płynących z sieci.
W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
· Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania.
· Rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
· Promocja zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej.
· Wspieranie zdrowia psychicznego uczniów.
· Profilaktyka przemocy rówieśniczej.
· Kształtowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego korzystania z Internetu.
· Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji.
· Odpowiedzialne korzystanie z nowoczesnych technologii, w tym sztucznej inteligencji.
· Promocja kształcenia zawodowego i wzmacnianie roli doradztwa zawodowego.
· Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim.
· Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia.
· Promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących.
· Zapobieganie zakażeniom SARS-CoV-2.
· Zapoznawanie uczniów z procedurami postępowania w przypadku cyberprzemocy.
Zadania profilaktyczne programu to:
· zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
· zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w sieci,
· znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
· promowanie zdrowego stylu życia,
· kształtowanie nawyków prozdrowotnych, szczególnie ukierunkowanych na Covid-19,
· rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
· eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
· eliminowanie niebezpieczeństwa związanego z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
· wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
· uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem,
· uczenie dbałości o zdrowie psychiczne oraz wzmacnianie poczucia oparcia w najbliższym środowisku w sytuacjach trudnych (rodzina, nauczyciele, specjaliści).
IV. Struktura oddziaływań wychowawczych
1. Dyrektor szkoły:
· stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
· sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
· inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
· stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
· współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem, pedagogiem specjalnym, psychologiem szkolnym oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
· czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
· nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
· motywuje nauczycieli i specjalistów do opracowania modelu wsparcia i pomocy uczniom przeżywającym trudności psychiczne,
· monitoruje współpracę pedagoga specjalnego z nauczycielami, wychowawcami, innymi specjalistami oraz umacnia wspierającą rolę pedagoga specjalnego w rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,
· stwarza warunki do poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie budowania systemu działań wspierających kondycję psychiczną uczniów,
· inspiruje wszystkie grupy społeczności szkolnej do budowania dobrych wzajemnych relacji w środowisku szkolnym, jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia,
· dostosowuje ofertę zajęć pozalekcyjnych do oczekiwań uczniów w celu stworzenia warunków do realizacji pasji, udziału z zajęciach sportowych, kontaktu z przyrodą, a także kontaktu bezpośredniego uczniów ze sobą,
· dokonuje analizy obciążeń nauczycieli, wychowawców i pedagogów czynnościami formalnymi (np. prowadzeniem dokumentacji uzupełniającej, sprawozdań), w miarę możliwości redukuje ich ilość, analizuje dotychczasowe procedury i regulaminy, aby odciążyć kadrę na rzecz tworzenia warunków do nawiązywania indywidualnych relacji z uczniami i klasami
· czuwa nad wykorzystaniem lekcji wychowawczych do budowania systemu wsparcia psychicznego uczniów
· czuwa nad intensyfikowaniem współpracy nauczycieli i wychowawców z pedagogiem specjalnym, pedagogiem, psychologiem szkolnym oraz pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
· czuwa nad wykonywaniem zadań przez specjalistów szkoły – pedagog specjalny, pedagog, psycholog i inni specjaliści powinni aktywnie włączać się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służyć doradztwem dla nauczycieli, wspierać ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
· inicjuje utworzenie systemu wsparcia nauczycieli, wychowawców, innych psychologów czy pedagogów, którym trudno jest wspierać uczniów z uwagi na to, że sami przeżywają stan silnego przygnębienia epidemią, przemęczenia lub przechodzą inny kryzys psychiczny
· nadzoruje realizację Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
· zapewnia bezpieczeństwo w razie zarażenia sars cov 2.
2. Rada pedagogiczna:
· uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych, w tym w zakresie działań wspierających kondycję psychiczną uczniów po okresie długotrwałej nauki zdalnej i izolacji od bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami,
· dokonuje wyboru programów profilaktycznych wspierających uczniów psychicznie i uczących umiejętności radzenia sobie ze współczesnymi zagrożeniami oraz adaptacji do zmieniających się warunków nauki
· opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą Rodziców ,
· opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, a także depresją i uzależnieniami od technologii cyfrowych,
· opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży zakażeniem sars cov 2,
· uczestniczy w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
· uczestniczy w ewaluacji szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
3. Nauczyciele:
· współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizacji zadań wychowawczych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
· reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
· reagują na przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów, w tym uzależnień od technologii cyfrowych
· przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,
· przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, a także depresją i innymi negatywnymi skutkami współczesnych zagrożeń, zakażeniem sars cov 2,
· wspierają uczniów – cudzoziemców w pokonywaniu trudności związanych z różnicami kulturowymi, w tym uczniów z Ukrainy (w szczególności z powodu sytuacji kryzysowej, w jakiej się znaleźli),
· udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, skutków zaburzonych relacji rodzinnych, problemów w nawiązywaniu / utrzymaniu prawidłowych relacji rówieśniczych,
· zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
· kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
· rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
· wspierają zainteresowania i rozwój osobowy ucznia,
4. Wychowawcy klas:
· diagnozują sytuację wychowawczą w klasie, zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
· rozpoznają potrzeby uczniów w zakresie ochrony zdrowia psychicznego, w tym zagrożenia wynikające np. z długotrwałej izolacji społecznej w okresie epidemii, zaburzonych relacji rówieśniczych i rodzinnych, sytuacji kryzysowej uczniów ukraińskich, itp.
· rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych, a także nadużywaniem technologii cyfrowych,
· na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,
· przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,
· zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
· są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,
· oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami - uwzględniają trudności w funkcjonowaniu uczniów w szkole wynikające np. z doświadczanego kryzysu, choroby, izolacji społecznej, nieprawidłowych relacji rówieśniczych, itp.,
· współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem specjalnym, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,
· wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
· rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
· dbają o dobre relacje uczniów w klasie, utrzymywanie kontaktów rówieśniczych, rozwijanie wzajemnej pomocy i współpracy grupowej,
· podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,
· współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
· podejmują działania w zakresie poszerzania własnych kompetencji wychowawczych.
5. Zespół wychowawców:
· opracowuje projekty procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy z instytucjami i osobami działającymi na rzecz uczniów, propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania nieobecności, karania, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych,
· opracowuje projekty procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży zakażeniem sars cov 2,
· promuje doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb,
· ustala potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,
· analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze,
· przygotowuje analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły,
· inne, wynikające ze specyfiki potrzeb danej szkoły.
6. Pedagog specjalny:
· współpracuje z nauczycielami, wychowawcami, specjalistami, rodzicami i uczniami w:
- rekomendowaniu dyrektorowi działań w zakresie zapewnienia aktywnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły oraz tworzeniu warunków dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osobom ze szczególnymi potrzebami,
- prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów,
- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
· udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniami,
· współpracuje, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami (m.in. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi, pomocą nauczyciela, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny),
· przedstawia radzie pedagogicznej propozycje w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie wymienionych wyżej zadań.
7. Pedagog szkolny/psycholog:
· diagnozuje środowisko wychowawcze, w tym stan kondycji psychicznej uczniów,
· uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
· zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach,
· współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki, wsparcia psychologicznego,
· zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
· współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,
· współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
· wpiera nauczycieli, wychowawców, inne osoby pracujące z uczniami w identyfikacji problemów uczniów, w tym wczesnych objawów depresji, a także w udzielaniu im wsparcia,
· rozwija współpracę z nauczycielami, wychowawcami, a także pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
· aktywnie włącza się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służy doradztwem dla nauczycieli, wspiera ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
· wspiera nauczycieli, wychowawców, innych psychologów czy pedagogów, którym trudno jest wspierać uczniów w związku z tym, że sami przeżywają stan silnego przygnębienia epidemią, przemęczenia lub przechodzą inny kryzys psychiczny
· promuje budowanie dobrych, wzajemnych relacji pomiędzy wszystkimi grupami społeczności szkolnej, jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia.
8. Rodzice:
· współtworzą Szkolny Program wychowawczo-profilaktyczny,
· uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
· uczestniczą w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
· uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,
· zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
· współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
· dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
· Rada Rodziców uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły.
9. Samorząd uczniowski:
· jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
· uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
· współpracuje z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,
· prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
· reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
· propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
· dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
· może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
VI. KALENDARZ UROCZYSTOŚCI SZKOLNYCH W ROKU SZKOLNYM 2025/2026
Lp. |
Data |
Rodzaj uroczystości |
Osoby odpowiedzialne |
klasa |
1 |
01.09.2025r. |
Rozpoczęcie roku szkolnego 2025/2026 |
Anna Kisielewicz |
III |
2 |
03.09.2025r. |
Narodowe czytanie. |
Aleksandra Chyla |
VI - VIII |
3 |
04.09.2025r |
Spotkanie z rodzicami. |
Wychowawcy |
I -VIII |
4 |
19.09.2025r. |
Sprzątanie Świata. |
Wychowawcy i inni nauczyciele |
I - VIII |
5 |
do 30.09. 2025r. |
Diagnoza umiejętności. |
nauczyciele |
I - VIII |
6 |
15.10.2025r. |
Dzień Edukacji Narodowej. |
Aleksandra Chyla |
V |
7 |
do 22. 10. 2025r. |
Szkolne etapy konkursów przedmiotowych.
|
Nauczyciele uczący wiodących przedmiotów. Andrzej Kniejski |
V - VIII |
8 |
30.10.2025r.
|
Pasowanie na ucznia. |
Danuta Pietrasz Weronika Nieszporek |
I II |
9 |
Październik 2025r. |
Wycieczka szkolna. |
Beata Kiedrowska Iwona Stępień |
I - VIII |
10 |
7.11.2025r. |
Święto św. Marcina |
Weronika Nieszporek Andrzej Kniejski |
I - VIII |
11 |
7.11.2024r. |
Święto Niepodległości. |
Karolina Skorupa - Niemasik |
VI |
12 |
17 - 21.11.2025r. |
Tydzień zebrań z wychowawcą. |
wychowawcy |
I - VIII |
13 |
27.11.2025r. |
Zabawa andrzejkowa. |
SU z opiekunami |
IV - VIII |
14 |
05.12.2025r. |
Mikołaj Mikołajkowy wyjazd do kina/teatru. |
Rada Rodziców
Aleksandra Chyla |
I - VIII |
15 |
08. - 11.12. 2025r. |
Bożonarodzeniowe zdobienie sal. Przynoszenie szopek bożonarodzeniowych. |
wychowawcy
Iwona Stępień |
I - VIII |
16 |
11.12. 2025r. |
Kiermasz świąteczny. |
Rada Rodziców i nauczyciele |
I - VIII |
17 |
17.12.2025r. |
Festiwal Kolęd i filmów bożonarodzeniowych. |
Karolina Skorupa- Niemasik Ewa Skorupa Jolanta Kłopotowska Anna Kisielewicz Weronika Nieszporek Iwona Stępień |
I - VIII |
18 |
19.12.2025r. |
Kolędowanie. Jasełka. Wigilie klasowe. Konkurs szopek (rozstrzygnięcie) |
Iwona Stępień Weronika Nieszporek Nauczyciele/wychowawcy |
I – VIII
I - VIII |
19 |
22.01.2026r. |
Bal Karnawałowy |
Wychowawcy kl. I-III SU z opiekunami |
I - III IV - VIII |
20 |
26.01.2025r. |
Konferencja klasyfikacyjna |
nauczyciele
|
I - VIII |
21. |
30.01.2025r. |
Koniec I półrocza |
nauczyciele |
I - VIII |
22. |
16.02 -20.02.2025r. |
Klasowe zebrania półroczne z rodzicami |
wychowawcy |
I - VIII |
23. |
Styczeń/Luty 2026r. |
Szkolny turniej szachowy. Szkolny turniej tenisa stołowego. Szkolny konkurs warcabowy |
Beata Kiedrowska
Danuta Pietrasz |
I - VIII
|
24. |
20.02.2026r. |
Dzień Języka Ojczystego. Szkolny turniej ortograficzny. |
Aleksandra Chyla wychowawcy |
IV – VIII I - III |
25. |
09.03.2026r. |
Dzień Kobiet. |
Beata Kiedrowska |
IV |
26. |
16.03.2026r. |
Szkolny konkurs recytatorski. |
Aleksandra Chyla wychowawcy |
IV – VIII I - III |
27. |
20.03.2026r. |
Powitanie wiosny i przemarsz wioską. |
Iwona Stępień Weronika Nieszporek |
I - VIII |
28. |
22.04.2026r. |
Dzień Ziemii |
Iwona Stępień wychowawcy |
I - VIII |
29. |
30.04.2026r. |
Rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja |
Andrzej Kniejski |
VII |
30. |
Maj 2026r. |
Sprawdzian trzecioklasisty |
Anna Kisielewicz |
III |
31. |
11.05. - 13.05.2026r. |
Egzamin ósmoklasisty |
Magdalena Nawratil |
VIII |
32. |
14.05.2026r. |
Dzień Papieski (turniej wiedzy o Janie Pawle II, rozgrywki sportowe) |
Kacper Koral Beata Kiedrowska |
I - VIII |
33. |
18.05. - 22.05. 2026r. |
Tydzień zebrań rodziców z wychowawcą |
wychowawcy |
I - VIII |
34. |
Maj/czerwiec 2026r. |
Wycieczka szkolna |
Weronika Nieszporek Magdalena Nawratil |
I – III IV - VIII |
35. |
11.06.2026r. |
Dzień rodziny |
Rada Rodziców nauczyciele |
I - VIII |
36. |
22.06.2026r. |
Konferencja klasyfikacyjna |
nauczyciele |
I - VIII |
37. |
26.06.2026r. |
Zakończenie roku szkolnego 2025/2026 |
Magdalena Nawratil Andrzej Kniejski |
VIII VII |
V. Szczegółowe cele wychowawcze do realizacji w roku szkolnym 2025/2026.
OBSZAR ROZWOJU INTELEKTUALNEGO
· Rozwijanie umiejętności logicznego i analitycznego myślenia.
· Doskonalenie umiejętności matematycznych i rozwiązywania problemów.
· Rozbudzanie ciekawości poznawczej i motywacji do nauki.
· Wdrażanie do samodzielnego i krytycznego myślenia.
· Kształtowanie umiejętności poszukiwania, selekcji i analizy informacji.
· Uczenie świadomego i odpowiedzialnego korzystania z nowoczesnych technologii, w tym narzędzi sztucznej inteligencji.
· Wspieranie twórczego podejścia do nauki i rozwijanie zdolności innowacyjnych.
· Promowanie czytelnictwa i poszerzanie wiedzy ogólnej.
· Rozwijanie umiejętności pracy metodą projektu oraz współpracy w grupie.
· Kształtowanie umiejętności prezentowania własnych poglądów i wyników pracy.
· Wdrażanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w procesie dydaktycznym.
· Udział w konkursach przedmiotowych, projektach edukacyjnych i wydarzeniach rozwijających zdolności intelektualne.
OBSZAR ROZWOJU SPOŁECZNEGO:
· Wzmacnianie poczucia przynależności do grupy klasowej i szkolnej. Przeprowadzenie zajęć integracyjnych w klasie I.
· Rozwijanie umiejętności współpracy i komunikacji w grupie.
· Kształtowanie postaw empatii, tolerancji i szacunku wobec innych.
· Wspieranie uczniów w reintegracji społecznej, w szczególności uczniów pochodzących z Ukrainy.
· Rozwijanie odpowiedzialności za siebie, innych i środowisko szkolne.
· Promowanie zachowań prospołecznych i aktywności obywatelskiej.
· Rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów i konstruktywnego radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.
· Kształtowanie postaw przeciwdziałających przemocy i agresji.
· Zachęcanie do udziału w działaniach wolontariackich i inicjatywach społecznych.
· Budowanie poczucia sprawczości poprzez udział uczniów w podejmowaniu decyzji w sprawach klasy i szkoły.
· Wspieranie rozwoju kompetencji interpersonalnych poprzez metody aktywizujące na lekcjach wychowawczych i przedmiotowych.
OBSZAR ROZWOJU FIZYCZNEGO
· Wspieranie rozwoju sprawności fizycznej poprzez regularną aktywność ruchową.
· Promowanie zdrowego stylu życia i prawidłowych nawyków żywieniowych.
· Kształtowanie postaw prozdrowotnych i troski o własne ciało.
· Zachęcanie do udziału w zajęciach sportowych, zawodach i turniejach szkolnych.
· Rozwijanie koordynacji ruchowej, wytrzymałości i siły fizycznej.
· Wdrażanie zasad bezpieczeństwa podczas aktywności fizycznej i w życiu codziennym.
· Promowanie aktywności rekreacyjnej i spędzania czasu na świeżym powietrzu.
· Edukacja w zakresie higieny i profilaktyki zdrowotnej.
· Kształtowanie odporności psychofizycznej poprzez ćwiczenia ruchowe i zdrowe nawyki.
· Uwrażliwianie uczniów na potrzebę dbania o kondycję fizyczną przez całe życie.
OBSZAR ROZWOJU EMOCJONALNEGO
· Wspieranie rozwoju samoświadomości uczniów i rozpoznawania własnych emocji.
· Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem i trudnymi sytuacjami.
· Kształtowanie odporności emocjonalnej i poczucia własnej wartości.
· Rozwijanie empatii i umiejętności rozumienia emocji innych osób.
· Wspieranie uczniów w budowaniu poczucia sprawczości i wiary we własne możliwości.
· Kształtowanie postaw asertywnych i umiejętności wyrażania własnych potrzeb.
· Rozwijanie umiejętności kontrolowania impulsów i konstruktywnego rozwiązywania konfliktów.
· Tworzenie pozytywnej atmosfery w klasie sprzyjającej bezpieczeństwu emocjonalnemu.
· Wspieranie uczniów w sytuacjach kryzysowych i trudnych doświadczeniach życiowych, w tym uczniów pochodzących z Ukrainy.
· Rozwijanie zdolności do samoregulacji emocji w codziennym życiu szkolnym i społecznym.
OBSZAR ROZWOJU DUCHOWEGO
· Upowszechnienie wiedzy na temat obowiązujących w szkole norm i wartości.
· Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej i regionalnej.
· Rozwijanie postaw patriotycznych i obywatelskich.
· Wspieranie rozwoju moralnego i etycznego uczniów.
· Kształtowanie szacunku dla tradycji, kultury i wartości religijnych.
· Rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych i postaw prospołecznych.
· Promowanie refleksji nad sensem własnych działań i podejmowanych decyzji.
· Wzmacnianie poczucia własnej wartości w oparciu o wartości duchowe i moralne.
· Rozwijanie umiejętności odpowiedzialnego i świadomego podejmowania decyzji.
· Wspieranie uczniów w budowaniu systemu wartości i przekonań etycznych.
· Rozwijanie szacunku dla odmiennych światopoglądów i kultur.
VII. Harmonogram działań
Treści wychowawczo-profilaktyczne do realizacji w klasach I–III
OBSZAR |
ZADANIA – KLASY I–III |
Zdrowie – edukacja zdrowotna
Relacje – kształtowanie postaw społecznych
Kultura – wartości, normy, wzory zachowań
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych)
|
• zapoznanie z podstawowymi zasadami dbałości o zdrowie własne i innych, kształtowanie umiejętności kreowania środowiska sprzyjającego zdrowemu stylowi życia, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony przed zarażeniem sars cov 2, • zapoznanie z zasadami zdrowego, racjonalnego odżywiania się, higieny osobistej i aktywności fizycznej; • przygotowanie do podejmowania działań mających na celu zdrowy styl życia w aspekcie fizycznym i psychicznym; • kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie; sposoby zabezpieczania się przed zarażeniem sars cov 2, • rozwijanie umiejętności podejmowania działań na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku; • kształtowanie umiejętności analizy zjawisk przyrodniczych, rozumowania przyczynowo-skutkowego; • uświadomienie wpływu przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin; • kształtowanie wytrwałości w działaniu i dążeniu do celu, umiejętności adekwatnego zachowania się w sytuacjach zwycięstwa i porażki; • kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy
• kształtowanie podstawowych umiejętności komunikacyjnych; szczególnie z dziećmi pochodzenia ukraińskiego; • rozwijanie umiejętności formułowania prostych wniosków na podstawie obserwacji i własnych doświadczeń; • kształtowanie umiejętności przestrzegania obowiązujących reguł; • kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, zgodnej współpracy z innymi, z zachowaniem obowiązujących norm i reguł kultury osobistej, narodowości; • przygotowanie do sprawiedliwego i uczciwego oceniania zachowania własnego i innych ludzi; • zapoznanie z podstawowymi prawami i obowiązkami wynikającymi z roli ucznia oraz członka szkolnej społeczności, rodziny i kraju; • rozwijanie empatii, umiejętności podejmowania działań mających na celu pomoc słabszym i potrzebującym, umiejętności rozwiązywania konfliktów i sporów.
•kształtowanie umiejętności właściwego komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych, dbałość o język i kulturę wypowiadania się; • kształtowanie umiejętności analizy prostych sytuacji wychowawczych, odróżniania dobra od zła; • kształtowanie gotowości do uczestnictwa w kulturze, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także poszanowania innych kultur i tradycji, określanie swojej przynależności kulturowej poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym, uczestniczenie w życiu kulturalnym środowiska rodzinnego, szkolnego, lokalnego oraz wydarzeniach organizowanych przez najbliższą społeczność; • kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z dziełami literackimi i wytworami kultury, zapoznanie z wybranymi dziełami architektury i sztuk plastycznych należących do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury, wyzwalanie potrzeby kontaktu z literaturą i sztuką dla dzieci; • kształtowanie postaw wyrażających szacunek dla ludzi, niezależnie od narodowości, religii, statusu materialnego, wieku, wyglądu, poziomu rozwoju intelektualnego i fizycznego oraz respektowanie ich praw, podejmowanie działań w celu zapobiegania dyskryminacji; • inspirowanie do podejmowania aktywności i inicjatyw oraz pracy zespołowej, wspomaganie działań służących kształtowaniu własnego wizerunku i otoczenia; • przygotowanie do radzenie sobie w sytuacjach codziennych wymagających umiejętności praktycznych, budzenie szacunku dla pracy ludzi różnych zawodów; • przygotowanie do podejmowania działań mających na celu identyfikowanie i rozwijanie własnych zainteresowań; • wstępne kształtowanie postaw wyrażających szacunek do symboli i tradycji narodowych oraz tradycji związanych z rodziną, szkołą i społecznością lokalną; • kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji w różnych formach ekspresji; • kształtowanie poczucia własnej wartości dziecka, podtrzymywanie ciekawości poznawczej, rozwijanie kreatywności i przedsiębiorczości oraz brania odpowiedzialności za swoje decyzje i działania; • kształtowanie świadomości odmienności osób niepełnosprawnych, innej narodowości, wyznania, tradycji kulturowej oraz ich praw.
• zapoznanie z zasadami zachowania się w sieci oraz zagrożeń z tym związanych, • zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych, kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia oraz sytuacjach nadzwyczajnych, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony przed zarażeniem sars cov 2, • kształtowanie umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych, kształtowanie świadomości negatywnego wpływu pracy przy komputerze na zdrowie i kontakty społeczne oraz niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów, respektowanie ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, internetu i multimediów • przygotowanie do bezpiecznego i rozsądnego korzystania z narzędzi i urządzeń technicznych, bezpiecznego organizowania zajęć ruchowych i poruszania się po drogach; • przygotowanie do bezpiecznego korzystania ze środków komunikacji, zapobiegania i przeciwdziałania sytuacjom problemowym; • kształtowanie umiejętności utrzymywania ładu i porządku wokół siebie, w miejscu nauki i zabawy. |
Tabela nr 2. Treści wychowawczo-profilaktyczne do realizacji podczas godzin do dyspozycji wychowawcy w klasach IV–VIII
OBSZARY |
ZADANIA |
||||
|
KLASA IV |
KLASA V |
KLASA VI |
KLASA VII |
KLASA VIII |
Zdrowie – edukacja zdrowotna
|
Nabycie podstawowej wiedzy na temat stresu.
Inspirowanie młodzieży do myślenia o własnej motywacji do działania.
Nabywanie umiejętności gromadzenia i porządkowania wiedzy o sobie.
Kształtowanie postaw otwartych na poszukiwanie pomocy oraz porady, kiedy zaczynają się trudności i kiedy wybór jest ważny i trudny.
Kształtowanie postaw prozdrowotnych poprzez promowanie aktywnego i zdrowego stylu życia.
Sposoby zapobiegania zarażeniu sars cov 2 i sposoby postępowania w czasie pandemii
Kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
|
Zachęcanie uczniów do pracy nad własną motywacją oraz analizą czynników, które ich demotywują.
Kształtowanie umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych.
Prezentowanie sposobów pokonywania własnych słabości oraz akceptowania ograniczeń i niedoskonałości.
Sposoby zapobiegania zarażeniu sars cov 2 i sposoby postępowania w czasie pandemii
Kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy
|
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania własnych cech osobowości.
Kształtowanie konstruktywnego obrazu własnej osoby, np. świadomości mocnych i słabych stron.
Rozwijanie właściwej postawy wobec zdrowia i życia jako najważniejszych wartości. Doskonalenie i wzmacnianie zdrowia fizycznego.
Sposoby zapobiegania zarażeniu sars cov 2 i sposoby postępowania w czasie pandemii.
Kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
|
Kształtowanie postawy proaktywnej, w której uczeń przejmuje inicjatywę, ale też odpowiedzialności za swoje działania, decyzje.
Kształtowanie umiejętności świadomego wyznaczania sobie konkretnych celów.
Rozwijanie umiejętności hierarchizacji zadań.
Podnoszenie poczucia własnej wartości poprzez określanie osobistego potencjału.
Kształtowanie świadomości własnego ciała z uwzględnieniem zmian fizycznych i psychicznych w okresie dojrzewania.
Sposoby zapobiegania zarażeniu sars cov 2 i sposoby postępowania w czasie pandemii.
Kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy
|
Kształtowanie postawy uczniów nastawionej na rozwiązania – charakteryzującej się samoświadomością, wyobraźnią, kreatywnością.
Kształtowanie umiejętności wyznaczania sobie celów krótko- i długoterminowych.
Rozwijanie umiejętności ustalania priorytetów, uwzględniając kryteria ważności i pilności.
Rozwijanie umiejętności oceny własnych możliwości. Kształtowanie świadomości dotyczącej wykorzystania ruchu w życiu człowieka jako skutecznego sposobu dbania o zdrowie psychiczne.
Sposoby zapobiegania zarażeniu sars cov 2 i sposoby postępowania w czasie pandemii.
Kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
|
Relacje – kształtowanie postaw społecznych
|
Kształtowanie umiejętności właściwej komunikacji, stanowiącej podstawę współdziałania.
Kształtowanie umiejętności asertywnego wyrażania własnych potrzeb.
Rozwijanie wrażliwości na potrzeby i trudności innych ludzi.
Kształtowanie postawy szacunku i zrozumienia wobec innych osób.
Rozwijanie zdolności do inicjowania i podtrzymywania znaczących głębszych relacji.
Budowanie atmosfery wzajemnego szacunku w społeczności szkolnej. |
Kształtowanie umiejętności właściwej komunikacji, stanowiącej podstawę współdziałania.
Kształtowanie umiejętności asertywnego wyrażania własnych potrzeb.
Rozwijanie wrażliwości na potrzeby i trudności innych ludzi.
Kształtowanie postawy szacunku i zrozumienia wobec innych osób.
Rozwijanie zdolności do inicjowania i podtrzymywania znaczących głębszych relacji.
Budowanie atmosfery wzajemnego szacunku w społeczności szkolnej. |
Kształtowanie umiejętności współpracy w dążeniu do osiągnięcia celu.
Uwrażliwianie na różne obszary ludzkich problemów i potrzeb poprzez krzewienie potrzeby udzielania pomocy (wolontariat).
Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych: wyrażanie własnych opinii, przekonań i poglądów.
Rozwijanie świadomości roli i wartości rodziny w życiu człowieka.
Rozwijanie Samorządności. |
Kształtowanie umiejętności wchodzenia w interakcje z ludźmi w sposób zapewniający zadowolenie obydwu stron.
Kształtowanie umiejętności szukania inspiracji, rozwijanie własnej kreatywności.
Rozwijanie odpowiedzialności za siebie i innych (wolontariat). |
Rozwijanie umiejętności poszukiwania takich rozwiązań, które stwarzają korzyści dla obydwu stron.
Rozwijanie umiejętności dostrzegania pozytywnych aspektów działania zespołowego poprzez docenienie różnic zdań i wiedzy, doświadczeń, specjalizacji, kompetencji. Rozwijanie potrzeby ciągłego doskonalenia siebie jako jednostki, członka rodziny i społeczeństwa |
Kultura – wartości, normy i wzory zachowań
|
Zapoznanie z rolą zainteresowań w życiu człowieka.
Uwrażliwianie na kwestie moralne, np. mówienia prawdy, sprawiedliwego traktowania.
Kształtowanie pozytywnego stosunku do procesu kształcenia.
Kształtowanie potrzeby uczestnictwa w kulturze. |
Rozwijanie zainteresowań i pasji uczniów.
Budowanie samoświadomości dotyczącej praw, wartości, wpływów oraz postaw.
Rozwijanie umiejętności wyrażania własnych emocji.
Rozwijanie umiejętności właściwego zachowania się z uwzględnieniem sytuacji i miejsca.
|
Rozwój zainteresowań, poszerzenie autonomii i samodzielności.
Rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia w kontekście analizy wpływów rówieśników i mediów na zachowanie.
Dokonywanie analizy postaw, wartości, norm społecznych, przekonań i czynników które na nie wpływają.
Rozwijanie szacunku dla kultury i dorobku narodowego. |
Popularyzowanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego.
Rozwijanie pozytywnego stosunku do procesu kształcenia i samokształcenia, zaangażowania w zdobywanie wiedzy i umiejętności.
Rozwijanie takich cech jak: pracowitość, odpowiedzialność, prawdomówność, rzetelność i wytrwałość.
Umacnianie więzi ze społecznością lokalną. |
Popularyzowanie wiedzy o różnicach kulturowych oraz rozwijanie umiejętności korzystania z niej w kontakcie z przedstawicielami innych narodowości.
Popularyzowanie wiedzy i rozwijanie świadomości na temat zasad humanitaryzmu.
Rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej poprzez podejmowanie działań na rzecz lokalnej społeczności.
|
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) |
Redukowanie agresywnych zachowań poprzez uczenie sposobów rozwiązywania problemów.
Budowanie atmosfery otwartości i przyzwolenia na dyskusję.
Uświadamianie zagrożeń wynikających z korzystania z nowoczesnych technologii informacyjnych.
Zwiększanie wiedzy na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych.
Rozwijanie umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi. |
Rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmowy w sytuacji konfliktu – podstawy negocjacji i mediacji.
Rozwijanie umiejętności identyfikowania przyczyn własnego postępowania.
Uświadamianie zagrożeń wynikających z korzystania z nowoczesnych technologii informacyjnych.
Dokonywanie analizy wpływu nastawienia do siebie i innych na motywację do podejmowania różnorodnych zachowa.
Rozwijanie poczucia osobistej odpowiedzialności, zachęcanie do angażowania się w prawidłowe i zdrowe zachowania.
Doskonalenie umiejętności rozpoznawania symptomów uzależnienia od komputera i internetu. |
Dostarczanie wiedzy na temat osób i instytucji świadczących pomoc w trudnych sytuacjach.
Budowanie atmosfery wsparcia i zrozumienia w sytuacji problemowej oraz promowanie rzetelnej wiedzy mającej na celu zredukowanie lęku.
Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z własnymi negatywnymi emocjami oraz z zachowaniami agresywnymi.
Kształtowanie przekonań dotyczących znaczenia posiadanych informacji, których wykorzystanie pomaga w redukowaniu lęku w sytuacjach kryzysowych.
Rozwijanie świadomości dotyczącej prawa do prywatności, w tym do ochrony danych osobowych oraz ograniczonego zaufania do osób poznanych w sieci. |
Rozwijanie postaw opartych na odpowiedzialności za dokonywane wybory i postępowanie.
Dostarczenie wiedzy z zakresu prawa dotyczącego postępowania w sprawach nieletnich.
Przeciwdziałanie ryzykownym zachowaniom seksualnym.
Rozwijanie umiejętności reagowania w sytuacjach kryzysowych, niesienia pomocy dotkniętym nimi osobom oraz minimalizowania ich negatywnych skutków.
Rozwijanie umiejętności lepszego rozumienia siebie poprzez poszukiwanie i udzielanie odpowiedzi na pytania: Kim jestem? Jakie są moje cele i zadania życiowe?
Rozwijanie świadomości dotyczącej prawa do prywatności, w tym do ochrony danych osobowych oraz ograniczonego zaufania do osób poznanych w sieci |
Rozwijanie postaw opartych na odpowiedzialności za dokonywane wybory i postępowanie.
Dostarczenie wiedzy z zakresu prawa dotyczącego postępowania w sprawach nieletnich.
Przeciwdziałanie ryzykownym zachowaniom seksualnym.
Rozwijanie umiejętności reagowania w sytuacjach kryzysowych, niesienia pomocy dotkniętym nimi osobom oraz minimalizowania ich negatywnych skutków.
Rozwijanie umiejętności lepszego rozumienia siebie poprzez poszukiwanie i udzielanie odpowiedzi na pytania: Kim jestem? Jakie są moje cele i zadania życiowe?
Rozwijanie świadomości dotyczącej prawa do prywatności, w tym do ochrony danych osobowych oraz ograniczonego zaufania do osób poznanych w sieci |
VIII. Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
1) obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
2) analizę dokumentacji,
3) przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
4) rozmowy z rodzicami,
5) wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
6) w analizy przypadków.
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez zespół ds. Ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego powołany przez dyrektora. Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana rada pedagogiczna i rada rodziców.
Program wychowawczo-profilaktyczny został uchwalony przez Radę rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Publicznej Szkoły Podstawowej w Turzy (uchwała RR nr 1/2025/2026)