ZADANIA LOGOPEDY
W szczególności obejmują:
• diagnozowanie logopedyczne
• przeprowadzenie badań wstępnych u uczniów w celu ustalenia stanu mowy głośnej
• szczegółowe badanie logopedyczne oraz – odpowiednio do jego wyników – organizowanie pomocy logopedycznej
• wskazywanie przyczyn trudności oraz udzielanie wskazówek rodzicom i nauczycielom do pracy z dzieckiem
• w zależności od potrzeb współpraca ze specjalistami (foniatrą, audiologiem, laryngologiem, neurologiem, psychiatrą, ortodontą, stomatologiem) w zakresie diagnozy i oddziaływań terapeutycznych.
• prowadzenie terapii logopedycznej w grupach dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w mowie i piśmie
• organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami artykulacyjnymi
• diagnozowanie logopedyczne dzieci objętych taką pomocą, tworzenie programów terapii.
Pomoc logopedyczna w szkole może być udzielana na wniosek: • ucznia • rodziców • nauczyciela • pedagoga • psychologa • logopedy • poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej Pomoc logopedyczna w szkole jest organizowana w formie specjalistycznych zajęć logopedycznych. Liczba uczestników zajęć wynosi 4 -5 uczniów.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego szkołę, zajęcia mogą być prowadzone indywidualnie. Objęcie ucznia pomocą logopedyczną wymaga zgody rodziców. Udział ucznia w zajęciach logopedycznych trwa do czasu zlikwidowania opóźnień, zaburzeń do uzyskania osiągnięć edukacyjnych, bądź wyeliminowania nieprawidłowości.
Wymowa korygowana jest z uwzględnieniem etapów:
1. przygotowawczego (obejmującego usprawnianie słuchu fonematycznego i motoryki narządów mownych)
2. wywołania dźwięku, na który składają się:
• wyjaśnianie położenia narządów mowy
• kontrola czucia skórnego dłoni
• kontrola wzrokowa
• przekształcanie głosek
• autokontrola słuchowa
3. utrwalania (nauczenie posługiwania się wywołaną głoską w różnych kontekstach sytuacyjnych) Prowadzona terapia logopedyczna obejmuje m.in.:
• ćwiczenia oddechowo – fonacyjno – artykulacyjne
• ćwiczenia słuchu fonematycznego oraz kształtowanie świadomości fonologicznej
• wywołanie oraz prawidłową realizację zaburzonych głosek w izolacji, sylabach, wyrazach, zdaniach i mowie swobodnej
• terapię zaburzeń płynności mówienia
• ćwiczenia wyrazistości mowy Od czego zależy skuteczność terapii logopedycznej:
• Rodzaju wady wymowy lub/i/ zaburzenia mowy
• Sprawności umysłowej dziecka
• Sprawności aparatu artykulacyjnego
• Systematyczności w uczęszczaniu na zajęcia logopedyczne i ćwiczeń z dzieckiem w domu
• Wczesnego rozpoczęcia terapii
• Aktywnego i świadomego udziału zarówno rodzica jak i dziecka w terapii