Celem nauczania języka mniejszości narodowej oraz poznawania własnej historii i kultury jest realizacja treści zawartych w podstawie programowej a w szczególności:
• kształtowanie poczucia własnej świadomości narodowej lub etnicznej,
• poznawanie własnej kultury,
• rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,
• doskonalenie myślenia konkretnego i abstrakcyjnego,
• dostrzeganie i rozumienie wartości uniwersalnych, m.in. prawdy, dobra,
piękna.
Nabywane umiejętności umożliwiają sprawne posługiwanie się językiem mniejszości narodowej lub etnicznej w różnych sytuacjach komunikacyjnych z zachowaniem norm kultury, etyki i etykiety językowej.
Realizacja wymagań szczegółowych w praktyce pozwoli na świadome uczestnictwo w kulturze oraz w życiu społecznym, czyli rozwój potencjału intelektualnego uczniów.

Realizując nauczanie języka mniejszości narodowej w formie dodatkowej w szkole odbywają się trzy lekcje trwające 45 min w tygodniu.

W klasie piątej i szóstej realizowane są zajęcia dodatkowe nauczania własnej historii i kultury, które są włączony do planu lekcji w momencie złożenia przez rodzica wniosku, by dziecko uczyło się języka mniejszości, tym samym składanie odrębnego wniosku o nauczanie przedmiotu historia i kultura nie jest wymagane. Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 18 sierpnia 2017 r. na realizację zajęć własnej historii i kultury przeznacza się w szkolnym planie nauczania 25 godzin w klasie piątej i 25 godzin w klasie szóstej.

Informacja o nauczaniu języka mniejszości narodowej oraz własnej historii i kultury odnotowana jest w dokumentacji przebiegu nauczania, na świadectwach szkolnych promocyjnych, świadectwach ukończenia szkoły podstawowej.

Informacje o warunkach i sposobie oceniania określone zostały w "Zasadach przedmiotowego oceniania z języka mniejszości narodowej w klasach 4-8" pod linkiem Zasady przedmiotowego oceniania wklasach 4-8