
Laboratoria Przyszłości II półrocze 2024/2025
W drugim półroczu roku szkolnego 2024/2025 w Szkole Podstawowej w Turzy kontynuowano realizację programu „Laboratoria Przyszłości”. Sprzęt zakupiony w ramach programu był systematycznie wykorzystywany przez uczniów i nauczycieli podczas zajęć lekcyjnych, projektów edukacyjnych, uroczystości szkolnych oraz aktywności świetlicowych. Dzięki niemu możliwe było wzbogacenie procesu nauczania o elementy praktyczne, rozwijające kreatywność, samodzielność, zdolności techniczne oraz kompetencje społeczne.
W klasach I–III uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach edukacji matematycznej i przyrodniczej, podczas których uczyli się mierzyć i porównywać długości przedmiotów przy użyciu miary krawieckiej oraz wykonywali pomiary wagi z użyciem wagi szalkowej. Zajęcia te miały charakter praktyczny i pozwalały uczniom lepiej zrozumieć trudne zagadnienia matematyczne poprzez działanie. Uczniowie poznawali także różne sposoby mierzenia długości wykorzystując m.in. zestawy nici. W czasie zajęć przyrodniczych prowadzili obserwacje kiełkującej trawy oraz nasion fasoli przy użyciu lup, a w ramach techniki konstruowali rakiety przy pomocy pistoletów do kleju na gorąco.
Wielokrotnie wykorzystywane były również nożyczki – zarówno podczas zajęć edukacji wczesnoszkolnej, lekcji plastyki, jak i religii – m.in. do tworzenia ozdobnych świątecznych jajek, pracy „Wiosenne kurczaki”, planszy z nazwami miesięcy czy pracy plastycznej „Walizka z Bogiem”. Do utrwalenia niektórych prac plastycznych i plansz wykorzystywano laminatory. W klasie pierwszej przeprowadzono także zajęcia, podczas których dzieci poznawały rodzaje wag i ćwiczyły praktyczne umiejętności ważenia przedmiotów codziennego użytku.
Zajęcia kulinarne również stanowiły istotny element pracy z sprzętem zakupionych w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Uczniowie klas I–III oraz klas starszych przygotowywali naleśniki, musy owocowe, koktajle, sałatki owocowe, gofry i babki wielkanocne. Wykorzystywano do tego celu blendery, patelnie, miski, gofrownice oraz robota kuchennego. Sprzęt ten był używany nie tylko na zajęciach kulinarnych, ale również w kontekście językowym – np. podczas lekcji języka angielskiego realizowano temat „a cooking recipe”.
W klasach IV–VIII uczniowie realizowali szereg projektów z użyciem pistoletów do kleju, zestawów do szycia, miarek, nożyczek i laminatorów. Na lekcjach techniki uczniowie wykonywali m.in. torby, hawajskie naszyjniki i domki z patyczków po lodach. Klasy starsze korzystały z miarek do pomiarów długości, analizując jednostki miar, a na godzinach wychowawczych przygotowywano ozdoby świąteczne i statuetki dla uczniów klasy ósmej.
Na lekcjach plastyki uczniowie klasy siódmej projektowali modele budynków inspirowane różnymi stylami architektonicznymi, wykorzystując do łączenia elementów pistolety do kleju na gorąco. Klasa piąta przygotowała teatrzyk kukiełkowy do bajki „Rozrzutny wróbel”, natomiast klasa szósta szyła własne torby według indywidualnych projektów.
W ramach zajęć religii uczniowie przygotowywali gazetki tematyczne o Wielkim Poście, Drodze Krzyżowej i Wielkanocy, korzystając z nożyczek i laminatorów. Podczas akademii z okazji Dnia Papieskiego uczniowie klasy IV występowali z użyciem mikrofonów. Z kolei uczniowie klasy szóstej przygotowywali się do przedstawienia pt. „Pięć minut” z wykorzystaniem mikrofonów bezprzewodowych, które wykorzystali również podczas występu na pikniku rodzinnym.
Piknik rodzinny był ważnym wydarzeniem, podczas którego wyjątkowe chwile zostały udokumentowane aparatem fotograficznym SONY, który służył także do rejestrowania innych szkolnych wydarzeń oraz nagrania teledysku zgłoszeniowego oddziału przedszkolnego do konkursu „Działaj z Impetem”.
Podczas zajęć świetlicowych uczennice klas II i IV przygotowały gazetkę ścienną z wykorzystaniem laminatora. Klasa VIII, przygotowując się do egzaminu, laminowała pomoce i różnego rodzaju plansze, które wspomogły organizację przebiegu tego ważnego wydarzenia. Uczniowie wszystkich klas chętnie angażowali się w działania praktyczne – zarówno techniczne, jak i artystyczne – rozwijając zdolności manualne, kreatywność i współpracę w grupie.
8 maja odbyły się warsztaty artystyczne przeprowadzone przez panią bibliotekarkę z biblioteki w Myślinie, w których uczestniczyli uczniowie klasy ósmej. W trakcie zajęć korzystano z nożyczek.
Sprzęt zakupiony w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” był również wykorzystywany do tworzenia szkolnej dokumentacji fotograficznej, która stanowi cenne archiwum działań edukacyjnych i wydarzeń szkolnych.
Program „Laboratoria Przyszłości” znacząco wzbogacił ofertę edukacyjną naszej szkoły. Dzięki jego realizacji uczniowie rozwijali swoje zainteresowania, uczyli się poprzez działanie, zdobywali nowe umiejętności techniczne i społeczne.
#LaboratoriaPrzyszlosci